Sydney en terugblik

5 april 2018 - Sydney, Australië

Lieve mensen,

Op 1 april zat het kampeerleven erop; van de natuur naar de stad was wel even wennen... Door bebouwing en druk verkeer ging het naar de kust om alvast onze bagage naar het appartement te brengen. Dat lag in Fairlight/Manly, een rustige en vrij sjieke buitenwijk ten noord-oosten van het centrum, een half uur varen met de ferry. Na een heel hartelijke ontvangst door eigenaar Bob reden we onze laatste kilometers door nog drukker verkeer richting het vliegveld bezuiden de stad om de camper in te leveren.

Toch wel jammer om afscheid te moeten nemen van ons "huisje", het was ons heel vertrouwd geworden en we zijn nog steeds heel blij met de keuze van dit type camper. Die was echt ideaal en hielp zeker mee aan het fijne vakantiegevoel. Daarna een bus- en treinrit naar Circular Quay, het "hart" van Sydney vanaf waar alle ferry's en rondvaartboten vertrekken. Het is er altijd druk en meestal is er ook wel iets te zien: vandaag een vuurspuwer, een overjarige zanger met gitaar en aboriginals met didgeridoo (en een McDonalds beker tussen hen in...).
Vanaf de kades heb je een mooi uitzicht op The Opera House en The Harbour Bridge, de beroemde blikvangers van de stad. Hier wat rondgedwaald, ook in The Rocks ernaast. Die wijk wordt "de geboorteplaats van Australië" genoemd: "Hier loste the First Fleet in 1788 zijn menselijke lading van veroordeelden, soldaten en ambtenaren, en werd de nieuwe Britse kolonie New South Wales uitgeroepen". Nu is het een heel gezellig wijkje met oude straatjes en steegjes zonder verkeer, en met winkeltjes en horeca.

Na deze korte (hernieuwde) kennismaking namen we de ferry naar Manly. Daar waren we de vorige keer samen met Jolien geweest om te zien waar zij elke dag na schooltijd ging surfen. Een prachtig oceaanstrand aan de ene kant van Manly en veel baaien met kleine strandjes aan de havenkant. Het heeft nog veel oude huizen en voelt knus en sfeervol aan, ondanks de vele winkeltjes op surf- en strandgebied en alle horeca.

We hadden een heel comfortabel appartement, hoog op een van de vele heuvels, met schitterend uitzicht over de baaien en de zeeinham, waar altijd druk vaarverkeer is (http://www.stayz.com.au/accommodation/nsw/sydney/fairlight/173143).  In de baaien zagen we ook een nieuw fenomeen van zich verplaatsen, wat blijkbaar sneller gaat dan over land: staande op een soort surfplank peddelend van de ene naar de andere oever, meestal gewoon met kleren aan en soms zelfs met een rugzak om, tussen allerlei bootverkeer door...

Na de eerste nacht hier hadden we een heel warme en vies-klamme dag (31gr), waardoor we te moe waren om meer te doen dan een terrasje pakken, wat boodschappen doen en even zwemmen in het zeezwembad vlakbij. Na een onweertje en flinke storm was het dinsdag weer helemaal oké, gewoon lekker zomers om in t-shirt wat door de stad te dwalen. Vooral de bekende punten (weer) opgezocht rondom Circular Quay, maar nu ook naar The Pilar Lookout geklommen: vanaf een van de pijlers van The Harbour Bridge een prachtig uitzicht over de haven, de stad en The Opera House. Die brug is gebouwd in 1932, een enorme klus met veel handarbeid waarbij 16 doden zijn gevallen. Hij is 503 m. lang, 49 m. breed en ligt 134 m. boven zeeniveau. Voor $ 258.- (ca. € 180.-) kun je (gezekerd) over de bogen lopen - niet gedaan.

The Rocks wat verder verkend, met o.a. The Rocks Discovery Museum over het ontstaan van de stad. Eigenlijk best interessant, maar we merkten dat alles van de infobordjes niet echt meer binnenkwam; blijkbaar hadden we het verzadigingspunt bereikt... In George Street e.o. zijn nog veel sfeervolle oude kroegen uit de tijd van het ruige havenleven. Op een terrasje kwamen behalve de meeuwen ook ibissen aanvliegen om wat restjes weg te pikken. Dat soort bijzondere dingen die met de natuur te maken hebben konden ons nog wel altijd blijven boeien. Zoals die vreemde bomen in The Botanical Gardens (ficus macrophylla f. columnaris) die niet 1 stam hebben, maar wel 10 of meer stammen die ieder uit een luchtwortel omhoog zijn gekomen.

Omdat we Sydney in 2006 al een weeklang grondig hadden bekeken "hoefden" we nu niet zoveel meer. Bovendien was de vaart er een beetje uit... Vandaar dat we niet zo heel veel tijd hebben doorgebracht in de stad, ook vanwege de drukte en het lawaai... Wel even rondgestruind op Paddy's Markets, zoiets als de overdekte markthal in Melbourne. Hier liggen de prijzen voor t-shirts en souvenirs beduidend lager dan in de stad. Ook Darling Harbour weer aangedaan, dat sinds 2006 flink is volgebouwd; voor ons te "schreeuwerig". Vanaf daar gingen we met een Fast Ferry terug naar Manly, onder The Harbour Bridge door. De avondverlichting was overal al aan, heel mooi gezicht. Daarna prima gegeten op het terras van "Hemingway" aan de boulevard van Manly, waar we werden bediend door een heel aardig iemand: een Nederlandse...

De laatste dag alleen maar oude gebouwen bekeken: The Strand Arcade en The Victoria Building (prachtige shoppingarcades met meerdere verdiepingen, glas-in-lood-ramen, en uitsluitend dure winkeltjes) en ons laatste museum: The Art Gallery of New South Wales, ook weer de moeite waard en ook weer gratis. In Manly nog wat plaatjes geschoten, bij Bob op de thee geweest en toen zat het er echt op.

Alles overziend van deze ruim 12 weken kunnen we zeggen dat we een prima vakantie hebben gehad. In Australië voelden we ons meteen weer thuis, alles hier is vriendelijk en relaxed. Wat we tevoren hoopten kwam uit: heel veel fijne ontmoetingen en een weerzien met kangoeroes, koala's en kaketoes. Die dieren zorgden misschien wel voor de meeste verwondering; we zagen zoveel dieren en bovenal zoveel verschillende soorten vogels met allemaal hun bijzondere eigen geluid, vooral bij zonsopkomst en -ondergang. Wel bleef ik tot het laatst moeite hebben met al die doodgereden dieren op de weg...

Alleen al voor de fijne mensen zou je weer teruggaan naar Australië; zo vriendelijk, beleefd, rustig en met een "no-worries-"mentaliteit, heerlijk. Het reizen met de camper beviel heel goed. Het tevoren niets gereserveerd hebben had voors en tegens: meer vrijheid, maar meer tijd nodig om een route en verblijf uit te zoeken - tevoren doen spaart vakantietijd.
Op zo'n lange reis sta je ook wat eerder stil bij waar je je echt prettig bij voelt (fijne mensen, de natuur, rust en stilte) en je ziet weer in hoe weinig er eigenlijk nodig is voor een geslaagde vakantie: een goede auto, mooie natuur en aangenaam weer.

Wij hebben nu een lange reis voor de boeg: op 6 april vliegen we om 14.15 naar Hong Kong (9,5 uur), daar ruim 2,5 uur wachten en dan door naar Amsterdam voor de vlucht van 12,5 uur. Inmiddels zijn we er ook wel aan toe om naar huis te gaan hoor. We hebben enorm veel herinneringen gemaakt die allemaal mee terug gaan en we kijken ernaar uit om de kinderen weer te zien, vooral hoe goed ons aanstaande kleinkind gegroeid is!

We vonden het heel fijn om via jullie reacties een lijntje te hebben met het thuisfront, allemaal erg bedankt daarvoor! Binnenkort zullen we elkaar weer zien, spreken, bellen of mailen, tot dan!

Heel veel groetjes,
Jan en Carla

1. Mary:
    Ha Jan en Carla,

Wat een mooie reis weer en het laatste stuk met veel bekende plekjes voor ons!
    Goede terugreis en lekker nagenieten van het mooie Australië!

Lieve groeten, Mary
    Ook namens Lodewijk.
  2. Kees van Oers:
    Hoi,
    Het laatste stukje vakantie en weer een goed verhaal en foto's.
    Tot binnenkort.
  3. Theo en Wil:
    5 april 2018
    We vonden het leuk jullie op deze mooie reis te volgen. Een hele goede thuisreis gewenst.
  4. Bregje:
    5 april 2018
    Thuis zal het ook weer fijn zijn. Er zijn nu herinneringen en ervaringen bij gekomen. Mooi om op terug te zien.
  5. Letty Berk:
    5 april 2018
    Dank voor al jullie reisverhalen met mooie foto's . Zo waren ook wij een klein beetje een poos op reis.Wij waren vanmiddag in het am

Singermuseum in Laren.Daar was een tentoonstelling van alle kunstwerken( meest schilderijen) van het echtpaar Fentener van Vlissingen .Impressionisme en Neo impressionisme. Erg de moeite waard .Wij wensen jullie een hele goede thuisreis toe En tot eind van deze maand voor de HTS reunie.
    Groet van Jacq en Letty.
  6. Marijke:
    5 april 2018
    Ik schrijf deze reactie op Hanoi airport, waar ik zit te wachten op een reis van ongeveer 18 uur. Het was fijn om alles weer heel gedetailleerd te lezen. Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Ga je nu volgende week gelijk een camper kopen voor na de zomer ;)? Goede reis en tot binnenkort!
  7. Hans en Thérèse:
    5 april 2018
    Wat een prachtige vakantie hebben jullie gehad. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat jullie nu verzadigd zijn. En dan is het ook weer fijn om naar huis te gaan en om familie en vrienden weer te zien. Oost West, thuis best.
    Voorspoedige reis!
  8. Simone:
    Goede terugreis!
    Leuk om jullie vakantie gevolgd te hebben.
    Mooie foto’s weer 😃
  9. Emelie Gilissen:
    6 april 2018
    Ook het laatste verslag is weer goed verzorgd. Gelukkig hoeven jullie herinneringen niet in een koffer. Die zou niet tilbaar zijn. Ik wens jullie een heel goede terugreis en een fijne thuiskomst en weerzien met de kinderen! En je zult zien hoe onze kleindochter gegroeid is!!!
  10. Ad:
    6 april 2018
    Goede reis terug en tot binnenkort.

Groet,
    Ad
  11. Jet:
    Hoi Jan en Carla,
    Erg genoten van jullie reisverslagen. Zo fijn dat jullie hebben genoten. Een goede reis terug en geniet straks maar van jullie lieve kinderen en natuurlijk het kleintje wat zo mooi aan het groeien is om straks op de wereld te komen en omringd te mogen worden door een hele lieve opa en oma.

Groetjes Wilko en Jet
  12. José en Frits:
    6 april 2018
    waarschijnlijk ben ik te laat met een goede terugreis te wensen... in ieder geval weer welkom hier in ons land !!
  13. A.N. van Ingen:
    6 april 2018
    Sydney, en vooral The Rocks, herinner ik me nog goed, had daar ook een hotel, met zwembad op het dak. Geweldige buurt en verschillende 2e hands platenzaken. Leuk om weer te zien. Jammer maar het is weer voorbij.
  14. Hilde:
    6 april 2018
    Welkom terug in Nederland bij je kinderen, as. kleinkind, vrienden, buren en bekenden! Hier kan je dan teren op alle indrukken, belevenissen, natuur, geschiedenis en mooie ontmoetingen die jullie gehad hebben. Alles zal weer terugkomen als je een fotoboek maakt, mensen ontmoet die met jullie meegeleefd hebben, collega's tegenkomt en bij "zomaar ontmoetingen". Dat helpt wat om de overstap naar het leven hier in ons kikkerlandje te maken. Neem de tijd om weer te wennen! Dan blijf je nog een tijdje in de sfeer van de afgelopen weken.
    Fijn dat jullie de zon meebrengen!
  15. Roosje de Vries:
    9 april 2018
    Lieve mensen. Een hele goede thuisreis en dan heerlijk bijkomen en genieten van alle mooie en warme herinneringen. Kom graag jullie vakantieboek bekijken.