Rotsen en riffen

27 juli 2019 - Tom Price, Australië

do. 18 juli tm. do. 25 juli

Hallo allemaal!

Allereerst: dank voor alle reacties!

Dan: met de site gaat het soms niet helemaal goed… Tijdens het verzenden floept internet er regelmatig uit en dan blijken later niet alle foto’s erop te staan… En de locatie bij de foto’s hadden we ook niet goed ingesteld; dat proberen we voortaan wel te doen.

Kalbarri: wat een verrassend andere, leuke plek, prima camping, goede sfeer. Een prachtige, brede baai aan de monding van de Murchison River, een gezellige kuststrook met laagbouw en brede grasranden met bomen en: pelikanen! Elke ochtend rond 08.30 komt er een aantal aanvliegen en wacht geduldig op de vrijwilliger die hen om 08.45 visjes komt voeren. Een geliefde attractie voor de toeristen.

Kalbarri ligt naast het Kalbarri N.P. dat landinwaarts grotendeels bestaat uit vlak shrubland. Maar bij de kloof van de Murchison River brengt een korte klim je (in file lopend..) naar dé bezienswaardigheid hier: Nature’s Window: een gat in een rode rots met heel mooi uitzicht op de rivier beneden. En aan zee zijn er de Coastal Cliffs, met steile rotsen, een aantal uitzichtpunten (wij denken 2 walvissen te hebben gespot) en een wandelpad bovenlangs, alsmaar tussen de lage struikjes en geen enkele boom. Zo’n twee uur lopen was wel genoeg…

Vrijdag een aardig eindje gereden, bijna 450 km. naar Carnarvon. Toen we aan de highway begonnen, gaf de Tomtom aan: “374 km. rechtdoor”… Dat kun je saai noemen, want het landschap was vrijwel steeds hetzelfde: lage struikjes, af en toe een boompje, een kaarsrechte vlakke weg, soms wat heuveltjes, flink veel “floodways” in, en greppels naast de weg om de soms hevige regens te kunnen afvoeren.

Australië-kenners zullen het niet begrijpen, maar we sloegen Shark Bay over, het schiereiland dat World Heritage Area is en waar in Monkey Mia dolfijnen worden gevoerd. Meerdere redenen: het was ca. 150 km. enkele reis extra rijden, het landschap leek nauwelijks interessant, “de dolfijnen” was volgens J&R erg toeristisch, en in deze schoolvakantie was het waarschijnlijk overal druk. Dus deze dagen konden we beter besteden in het noorden. Met maar 5,5 week moesten er keuzes worden gemaakt…  Ons reistempo is ook anders: we staan korter op 1 plek dan meestal, omdat er flink wat kilometers afgelegd moeten worden.

Carnarvon zelf was weer zo’n stadje zonder sfeer, ook al waren er wat terrasjes. Maar een welkome afwisseling in het landschap eromheen waren de plantages voor fruit en groente.

Zaterdag arriveerden we in Coral Bay, aan het Ningaloo Reef Marine Park. Een afgelegen vakantieplek met maar zo’n 250 inwoners en 1 straat, waar alles draait om het strand- en zeeleven. Het waaide er op dat moment zo hard dat de trip die we hadden geboekt niet doorging, pech… Daarna verder noordwaarts, 2 uur rijden naar Exmouth: hetzelfde eentonige landschap met een enkele keer een paar koeien en zonder een enkel huisje. Maar als blijmaker waren er nu over een grote afstand langs de weg 1 à 2 meter hoge termietenheuvels, we hadden iets om naar te kijken!

Om niet het risico te lopen dat straks de tours al vol zaten, boekten we in Exmouth eerst 2 tours voor eind van de week, na ons verblijf in Cape Range N.P.

In Cape Range konden we even heerlijk bijkomen van al het rijden. We verbleven op 3 verschillende “campings” in de duinen (eentje met 8 plekken, eentje met 5 en eentje met 23). Zonder stroom, zonder water, zonder telefoonbereik, maar mèt een wc, leuk! Puur natuur hier: heel mooi gelegen, heerlijk rustig, ‘s nachts een schitterende sterrenhemel, echt helemaal los van de gewone wereld. Cape Range is een lage bergketen langs de kust met een aantal spectaculaire kloven, een lage duinenrij, kleine zandstrandjes met kleine en grotere baaien, en veel aantrekkelijke snorkelplekken. Er loopt 1 smalle weg van 90 km. van noord naar zuid langs de Range, met paden naar de kust, waar de 11 campings zijn. Hier ligt het 300 km. lange Ningaloo Reef, minder bekend dan het Great Barrier Reef, maar waar je vanaf het strand het rif ziet liggen en het koraal al snorkelend kunt zien. Jolien werkte hier in 2006 en vond het er geweldig.

Wij hoopten hier nu eindelijk eens wat dieren te zien, maar op het land bleef het bij een enkele emu, kangoeroe, dingo en 6 rockwallaby’s (grijs, heel klein). Op zee hebben we gelukkig wel dieren gezien, op de glassbottomboattour en de whalesharktour (ja, echt!). We zijn op 27 juli aangekomen in Tom Price om het Karijini N.P. te bewonderen. Daarover, en over het watergebeuren wat meer in een volgend verhaal!

Een fijne zomer verder,

veel groetjes van Jan en Carla

Weer wat losse opmerkingen:

– de diesel kost maar ca. 1 euro; dat is dan ook het enige dat hier goedkoper is…

– langs de highway lagen enorm veel plastic flesjes, glazen flesjes en blikjes… een treurig gezicht

– het rijden met de camper bevalt weer prima, ondanks het gerammel van deuren en dingen, en dat we erg hard tegen elkaar moeten praten tijdens het rijden

– vrijwel elke camping heeft een campkitchen, waar kan worden gekookt, gegeten, TV gekeken, gepraat en afgewassen, best gezellig

– voor afvalscheiding is aan deze westkust nauwelijks aandacht, jammer

– tot nu toe hadden we steeds campings aan of dichtbij zee, heel fijn

– ochtendconcerten door vogels: niet in de winter… (je zou vergeten dat het winter is met deze temperaturen) - het ligt dus niet aan wel/geen bomen..

– de Australiërs zijn erg gesteld op goede manieren en zeggen al heel snel “sorry” als ze denken je overlast te bezorgen

– voor de vierde keer zijn we de Steenbokskeerkring gepasseerd, “The Tropic of Capricorn” (‘06 oost-Australië, ‘14 Zuid-Afrika, ‘16 Argentinië en nu)

– op een highway waar we onlangs op reden, waren roadtrains toegestaan tot 53 (!) meter, ongelooflijk

– je wordt overal gevraagd om zuinig te zijn met water

– we verbazen ons opnieuw over al die ingenieuze kampeermiddelen, zo anders dan in Europa

– voor dingo’s gelden dezelfde veiligheidsmaatregelen als voor beren

1. Jan en Carla:
    27 juli 2019
    Hallo! We merken dat de eerste foto's die we plaatsen niet worden gepakt onder het verhaal. Je kunt ze wel zien in "albums" . Groetjes!
  2. Marijke:
    27 juli 2019
    Wat een mooie beschrijving weer! Jullie hebben het over de vakantie in Australië. Die zal nu geen 6 weken zijn, zoals hier in Nederland. Hoe lang hebben zij vakantie (m.a.w. wanneer wordt het weer rustiger voor jullie)? Fijne voortzetting👍😀
  3. Luc Eerden:
    27 juli 2019
    - voor Moos gelden geen veiligheidsmaatregelen. Hij doet jullie de hartelijke groeten en is goed door de hittegolf hier heengekomen.
  4. Bregje:
    27 juli 2019
    Ook al zien jullie er weinig: dingo’s, emu’s, kangoeroes, rockwallaby’s, geniet ervan; hier in Houten zie je er geen een!
  5. Hanneke:
    27 juli 2019
    Wat bizar dat het daar op sommige plaatsen zo druk is. Verder heb je zo te zien op de meeste plaatsen weinig moeite hoeven doen om een foto zonder mensen er op te maken. Prachtige kust, met al die rotsen. Blijft altijd een mooie combinatie: zee en rotsen.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de afstanden die jullie nu afleggen (en hoeveel jullie nog voor de boeg hebben), zal zo eens op de kaart kijken.
    Wij zijn inmiddels weer op een volgende bestemming, in de Loire-streek. Het is inmiddels niet meer zo warm (wat in Bretagne ook reuze meeviel vergeleken met Nederland), helaas ook regen nu.
  6. Oscar & Jeanet:
    28 juli 2019
    Hallo beiden, wat een leven hè, om zo met zn tweetjes aan gene zijde vd globe rond te trekken ! Hoe ontwikkelt jullie route zich ? Op hoofdlijn vooraf bekend en al doende de details invullen? Wat betreft de kampeer inventiviteit kunnen we in Europa nog wat leren, willen jullie eens een voorbeeld geven? Toen wij in Californie rondtrokken raakten we makkelijk aan de praat met locale bevolking, na een ' where are you from' ontspon zich vaak een gesprek dat vanzelf liep en zeker niet binnen 10-15 min stopte en de gemiddelde gespreksgenoot altijd wel relatives in Europe had, er in militaire dienst of op studie was geweest. Hoe benaderen de Australiërs jullie? Groet van ons 4 uit Porto. ( scheelt maar 2 letters met Perth :-))
  7. Jet:
    Hoi Jan en Carla,
    Heerlijk zo met de camper op pad. Prachtige foto s. Leuk om zo in de keuken de ervaringen met elkaar te kunnen delen. Wij staan in Drenthe nu met de camper. 2 hazen gezien🤣 Geniet maar fijn.
  8. Hedy:
    28 juli 2019
    Wat een mooie foto’s! Erg afgelegen maar indrukwekkende landschappen hoor! En bijzonder om op de plek geweest te zijn waar Jolien zo lang is geweest! Veel plezier nog! Hier alles prima, de hittegolf is weer achter de rug gelukkig.
  9. Ad:
    Hoi Jan en Carla,
    Het blijft leuk om te volgen waar jullie uithangen. Ondanks het gebrek aan dieren heb je er toch een aantal mooi op de foto kunnen krijgen. Hier aan de Loire komen we vooral “cyclistes” tegen in het wild. Maar verder is het wel leven als God in Frankrijk. Geniet ze daar in het Zuidland.🐪🐑🐕🦘etc.
  10. Lia & Ko:
    Hi Jan en Carla,
    Wat zien jullie weer erg veel bijzondere dingen op deze reis.
    We genieten er volop van mee via het prachtige reisverslag!
    Gelukkig heeft het hier in Nederland lekker geregend, dat was hard nodig voor de natuur!
    Fjne reis verder,
    Groetjes Ko en Lia
  11. A.N. van Ingen:
    28 juli 2019
    Geweldig mooie foto's weer, heb genoten.
  12. Kees van Oers:
    Hoi Jan en Carla,

Wederom een mooi verhaaltje. Jammer van de toeristische drukte. Toch weer een aantal mooie foto's.
    Goede reis verder.
  13. Theo en Wil:
    28 juli 2019
    Wat een schitterende foto’s en dat in de winter! Naast schitterende dieren ziet het koraal er ook prachtig uit. We wensen jullie nog een mooie reis verder. Groeten vanuit een warm Houten
  14. Hilde:
    29 juli 2019
    Hi lieverds,
    Wat blijft het toch bijzonder om zo rond te trekken aan de andere kant van de wereld! Geniet maar van de dingen die er wél zijn en die je wél ziet. Je bent er maar één keer en alles heeft zo z’n eigen charme en bekoring!
    Een mooie tijd!
    Wij kennen een man die Tom Price heet en in Australië geboren is. Fantastisch om jullie te horen vertellen over dit plaatsje.