Bootjes, bergjes, niets en Broome

3 augustus 2019 - Broome, Australië

vr. 26 juli tm. za. 3 augustus

Hi guys!

Zo worden wij regelmatig aangesproken, ondanks onze leeftijd, best leuk!

Weer erg bedankt voor alle reacties, die waarderen we erg!

Op Cape Range hebben we nog 2 mooie, maar pittige wandelingen gemaakt, door en over 2 rivierkloven: de Yardie Creek Gorge en de Mandu Mandu Gorge. Heel fijn om weer eens te kunnen klauteren en de spieren te laten werken. De foto’s stonden al bij het vorige verhaal.

De laatste dag daar voeren we met een bootje met glazen bodem over het koraal. Prachtig om dat onderwaterlandschap (weer) te zien, af en toe een gekleurd visje en zelfs een stingray en een reefshark!

Op vrijdag: een hele dag de zee op voor een whalesharktour, een dure aangelegenheid maar het geld toch wel waard. Met 23 passagiers, waarvan 3 “observers” (die niet met de haaien zwommen, waaronder ik..) troffen we het met alles: zon, gladde zee, warm water, luxe boot en heerlijk eten.

Er waren 2 snorkelsessies en 4 whalesharksessies, waar Jan wel aan meedeed. In 2 groepjes zwem je dan even (snel) naast de walvishaai die dicht aan de oppervlakte is. Jan vond het een geweldige ervaring, naast zo’n dier van een meter of 8 te zwemmen. Ze worden maximaal 18 m., maar aan deze kust meestal maar ca. 12 m. Ze leven ongeveer tussen 30º noord van de evenaar en 35º zuid, het liefst in wateren rond 27°. Ningaloo Reef is een van de paar plaatsen ter wereld waar ze regelmatig voorkomen dichtbij de kust, zodat ze makkelijk te zien zijn. Hun grootste bedreiging is de mens…

Zaterdag verlieten we voor 3 nachten “mijn” zee en reden ca. 600 km. oostwaarts richting Karijini N.P., erg aanbevolen door Jolien en Rico. Al op de weg erheen werden we steeds blijer, want er kwamen wat heuvels in zicht en later prachtige lage bergen. Die hadden we toch wel gemist in de afgelopen weken, ook al hebben die eindeloze vlaktes ook wel iets.

We stonden 1 nacht aan de rand van het N.P. bij het stadje Tom Price. Dat ligt tussen de ijzerertsmijnen, die werden ontdekt door de naamgever. Dat ijzererts zorgt voor de rode aarde met dito stof dat overal aan blijft plakken en lastig uit je kleren gaat. In deze regio zijn er mijnen voor goud, tin en koper. Al die enorme roadtrains zullen daar wel mee te maken hebben.

Daarna was het nog ca.100 km. naar een “bushcamping” in het N.P. om daar 2 nachten te staan, Dales Overflow: geen stroom, 2 wc’s, stilte. Alle kampeerplaatsen in het park zaten vol, dus het was een hele bof dat we de avond tevoren nog online hadden kunnen reserveren. Veel wegen hier zijn unsealed, dus voor ons verboden. Daarom konden we helaas maar op een paar plekken komen. Maar die waren heel erg de moeite waard.

Ook hier wandelden we 2 keer, in en bovenlangs de Dales Gorge: een prachtige kloof met rode gelaagde rotsen, (nu) een kleine rivier met meerdere keren stapstenen, rotsplateaus, eucalyptusbomen, paperbarks, 2 miniwatervalletjes en 3 poeltjes om in te zwemmen, bijzondere plek! Deze dagen voelden we ons weer helemaal in ons element.

Karijini wordt omschreven als “600.000 ha. met glooiende heuvels, eucalyptusbossen, droge vlakten en spectaculaire canyons, verborgen poeltjes en watervallen. De hoogste top is 1.235 m.”

Ons deed het vaag denken aan het Zuidereiland van NZ, een beetje Lesotho, beetje Kruger, stukjes Frankrijk, maar het had vooral een heel eigen iets, wat erg mooi was!

Na Karijini weer een lange rit terug naar de kust: via Port Hedland naar Broome (ca. 930 km.) met heel veel “niets”. Enorme vlaktes met soms wat lage struikjes, soms wat kleine boompjes, soms wat gras, niet bijster interessant. Een leuke tussenstop aan het Eighty Mile Beach, waar we van Maui de 8 km. stofweg wel mochten rijden naar de erkende camping, yeh! Alweer een mooie zonsondergang aan het strand, waarop ook een rijtje auto’s stond om er vanuit daar van te genieten.

Hier was het een stuk warmer: overdag ca. 32º, ‘s nachts 17º, even wennen…

Broome… Na zo’n 900 km. “niets” is daar dan Broome: een levendig stadje met 16.000 inwoners, tropische sfeer met veel groen, palmen en boabbomen, heel ruim opgezet met alleen laagbouw, een klein centrum rondom Chinatown, een paar honderd meter daar vandaan het vliegveld, middenin de stad (! ) en heel veel toeristen. Die komen voornamelijk voor het warme weer (ca. 32 º), de stranden en de sundowner. Wij vooral om even bij te komen van al het rijden en het zuid-Franse vakantiegevoel te ervaren op een luxe camping.

Het stadje werd beroemd door de parelvisserij, eind 1800. Duikers waren indertijd Aboriginals (gedwongen), Japanners, Chinezen en Philippinos, vandaar de diversiteit in nationaliteiten die er nu nog is. De parels zijn South Sea pearls die in de grootste oesters ter wereld groeien. Uiteraard vind je in Broome heel veel parelwinkels.

Ook beroemd is Cable Beach, met een sunset (momenteel om 17.45), waar drommen mensen op afkomen, al dan niet met de auto het strand op of met een stoeltje, kleedje, wijntje of barbecuetje. Je kunt er ook een ritje maken op een kameel (!) voor $ 100- , € 63.-. Die beesten werden hier destijds ingevoerd door Afghanen als lastdieren door het droge woestijnland.

Het was wel lekker om hier de reis 4 nachten te onderbreken voordat we weer het binnenland introkken. Het volgende verhaal komt hopelijk uit Kakadu N.P., in de staat Northern Territories.

Met de twee kleine meisjes gaat alles goed, ze leren steeds weer iets nieuws. Van ieder als slot nog een fotootje, voor de liefhebbers.

De extra notities:

– vrijwel alle rivieren die we rijdend overstaken, waren droog

– we blijven maar boffen met het weer: alsmaar droog en zonnig, een enkele keer wat spettertjes; tot 30 juli: tussen 19º en 27º, toen noordelijker langs de kust steeds tropischer, in Broome: ca. 34º overdag, 16º ‘s nachts

– de medetoeristen zijn voornamelijk (oudere) Australiërs, uit alle 7 staten; men is hier wel gewend om flinke afstanden af te leggen (P.S. Australië is 190 keer zo groot als Nederland)

– we hebben nog nergens last gehad van insecten, behalve van soms wat vliegen in de kloven

– weleens irritant: op bushcamps staan soms urenlang generatoren aan

– op de snelweg van Karijini naar Broome voelden we ons echt “King and Queen of the Road”, zo weinig auto’s te zien voor en achter ons – cruisecontrol en een muziekje aan en verstand op nul, want er valt weinig te zien...

– op het stuk van Karijini tot Port Hedland wel een aantal enorm grote roadtrains (we zagen er eentje van 66 m!), dit is echt hun gebied – voor ons een beetje lastig rijden

– na Cape Range zagen we nergens meer dieren, zelfs geen dode kangoeroes. Wel af en toe wat koeien op de dorre vlaktes en dode in de berm…

– vanaf Exmouth konden we eindelijk buiten eten; eerder was het steeds te fris

– stadjes liggen heel ver van elkaar vandaan, voor koffie onderweg ben je aangewezen op je eigen camperkoffie of die bij een roadhouse: zo’n plek met een pomp, winkeltje, wat mini-horeca en wat kampeerplekken erbij

– de Australiërs komen op ons over als fijne positieve mensen, lekker ontspannen met een “hands-on-mentaliteit”. Ze staan overal voor open, hebben zin in het leven en het met elkaar zijn, ze helpen graag, maken altijd een praatje als je hen tegenkomt in de natuur en geven dan graag wat tips (Oscar: ja, vergelijkbaar met Californië)

– de winterschoolvakanties duurden hier 3 weken, tot 21 of 28 juli. Toch zijn er nog gezinnen op reis, dat zijn de “travellers”, die lang rondtrekken

Zo, jullie hadden weer even iets te lezen, goede zomer verder!

Hartelijke groeten,

Jan en Carla

1. Jan en Carla:
    3 augustus 2019
    Hallo, alweer is een aantal foto's terechtgekomen bij "albums"... Voor de eerste 10 (o.a. van de whalesharktour) dus even daar kijken! Groetjes, Jan en Carla
  2. Bregje:
    3 augustus 2019
    Weer veel ervaringen rijker maar geen illusies armer.
  3. Ad:
    Hoi Jan en Carla,
    Goed verhaal weer, leuk om te lezen. Nu op naar de tropische warmte. Hier in Rouen is het ook tropisch en vooral heel benauwd, maar het plaatsje is erg leuk. Geniet nog maar daar in Australië en we wachten op het volgende verhaal.
  4. Jet:
    3 augustus 2019
    Hi guys, ( om even in de sfeer te blijven)
    Wat een geweldig verhaal en schitterende foto’ s. We reizen door de mooie verslagen helemaal met jullie mee. Dapper van de haai dat hij met Jan durfde te zwemmen.😉 De mooiste foto s vinden wij van de kleinkinderen.😱😉 wat worden ze groot. Geniet maar fijn en we verheugen ons weer op het volgende verslag.
    Groetjes Wilko en Jet
  5. Marijke:
    3 augustus 2019
    Weer een mooi verslag! Heerlijk leesvoer. Was vandaag een dagje weg, zie Facebook. Groetjes 😃👋
  6. Letty Berk:
    hoi Carla en Jan,
    Wat leuk weer zo'n superblij en positief bericht .Met hele mooie natuurfoto's.En de kleintjes die zijn ook erg leuk.Grappig...... ze wonen niet zo van ons vandaan.Maar we krijgen vanuit Australie de foto's te zien.Dat vind ik nou leuk.Geniet verder want uit jullie verhaal blijkt wek dat jullie dat al weken doen.Dank en veel groetjes.
  7. Paula:
    4 augustus 2019
    Wat een prachtige foto's allemaal! Heerlijk om jullie belevenissen te lezen.
  8. Frits en Annie:
    5 augustus 2019
    Hallo Carla en Jan, zoals de andere vrienden ook schreven, het was weer interessant om jullie ervaringen te lezenden de mooie foto's te bekijken. En de fotos van Anna en Sophie
    zijn ook weer heel leuk! Groeten en geniet!! Tot het volgende verslag!!!
  9. Emelie Gilissen:
    5 augustus 2019
    Ik heb nog niet gereageerd op jullie heerlijke verhaal en foto's. Maar ik geniet weer helemaal mee. Wat een geweldige ervaringen doen jullie op. Ik ga vrijdag met de trein naar Tjechië om een week te wandelen in het Reuzengebergte. Vind ik al een hele ervaring opdoen?;)
  10. Kees van Oers:
    7 augustus 2019
    Hoi,
    Toch weer veel avonturen voor ons, ondanks dat er niks te zien valt. Mooie foto's die het verhaaltje weer aanvullen. Geniet ze!